Οκτώβρης
(1928)

Εξηγώντας
την καθυστέρηση της παράδοσης του φιλμ
όπως του ζητήθηκε απ’ την εφημερίδα
ΚΙΝΟ στα τέλη Νοέμβρη του ’27, ο Αϊζενστάιν
ξεκαθάρισε ότι ο «Οκτώβρης» δεν είναι
ένα τυπικά «εορταστικό φιλμ» της 10ης
επετείου και μόνο, αλλά προορίζεται να
αναδείξει διαχρονικά τη «ζωντανή κι
αδιάκοπη γιορτή της Οκτωβριανής νίκης».
Κι όπως συμπλήρωσε αργότερα, πρόθεσή
του ήταν να παρουσιάσει τους προσωπικούς
του συσχετισμούς και τα οπτικά
ευφυολογήματα που έφερναν στο μυαλό
του αυτά τα βασικά γεγονότα που ήταν
γνωστά σε όλους τους ανθρώπους της
εποχής του.
Βέβαια,
η αφήγηση της ταινίας είναι περίπλοκη
κι ίσως δύσκολη στην παρακολούθησή της,
ακόμα και για εκείνους που γνώρισαν
τότε (ή γνωρίζουν σήμερα) τα γεγονότα
που εξιστορούσε, αφού η οργάνωση κι η
διαδοχή των πλάνων δεν καθορίζονται
μόνο απ’ τη θέληση της διήγησης της
ιστορίας. Γιατί στον «Οκτώβρη» ο
Αϊζενστάιν –που τα φιλμ του ακολουθούσαν
κι εξελίσσονταν ανάλογα με τις θεωρητικές
του αναζητήσεις κι αισθητικές του
θεωρίες (κυρίως σε σχέση με το μοντάζ)–
εφαρμόζοντας γρήγορο ρυθμό, χοντροκομμένα
ευρήματα, χιουμοριστικούς (ή κι ειρωνικούς)
συμβολισμούς κι αντιπαραθέσεις πλάνων
με μεταφορές που δεν υποτάσσονται
σταθερά στο λογικό ξετύλιγμα της δράσης,
αποσκοπεί αφενός να ενεργοποιήσει τους
συναισθηματικούς μηχανισμούς του θεατή
κινητοποιώντας τη συμμετοχή του στο
αποτέλεσμα που παρασταίνεται στην
οθόνη. Αφετέρου, ο Αϊζενστάιν αποσκοπεί
να προξενήσει στο θεατή ένα βίαιο
ψυχολογικό σοκ διεγείροντας κι
υποβάλλοντας ζωηρά μέσα του ιδέες κι
έννοιες που με το συγκινησιακό τους
δυναμισμό, ξεπερνάνε τα όρια της ιστορίας
στην οποία είναι ενσωματωμένες κι
επιβάλλουν μια πιο πλατιά θέση πάνω στα
ανθρώπινα ζητήματα.
Βλέποντας
τον «Οκτώβρη» σήμερα, μετά από 90 επετείους
των γεγονότων του Οκτώβρη, καλούμαστε
ίσως να αναρωτηθούμε αν διατηρεί τον
αγωνιστικό του χαρακτήρα, συνδέοντάς
μας με το γενικό αίσθημα των ημερών πριν
τον Οκτώβρη του ’17, αν δηλαδή κρατά
ζωντανή την επαναστατική ορμή των
τρομερών προσδοκιών που αναδύονται
στην πιθανότητα της εξόδου απ’ τη μακριά
νύχτα της καταπίεσης και της εκμετάλλευσης.
Ή αν, αντίθετα, απέκτησε έναν αναμνηστικό
ή πανηγυρικό τόνο, αν δηλαδή μια κουλτούρα
κινητοποίησης και προοπτικών παγιώθηκε
σε ένα τελετουργικό καθαγιασμό του
νικηφόρου επιτεύγματος και σε μια
λατρευτική εξύμνηση του επιτυχημένου
παραδείγματος, που αμφότερα βυθίζουν
την απόπειρα επανασύνδεσης με την
παρελθούσα επαναστατική δυναμική στον
ωκεανό μιας νοσταλγικής παθητικότητας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου